Fig. Deck Seal Unit
deck seal unit ကိုေတာ႔၊ back flow အေနနဲ႔ စီးဆင္းမသြားေစရန္ တားဆီးေပးတဲ႔ main safeguard လိုု႔ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ deck seal unit ေတြကို (၁) wet type deck seal, (၂) semi-dry type deck seal နဲ႔ (၃) dry type deck seal ဆိုၿပီး၊ တည္ေဆာက္ပံုအရ ခြဲၿခားသတ္မွတ္ထားပါတယ္။ သေဘ္ာေတြမွာေတာ႔ wet type seal ကိုသာအသံုးၿပဳႀကပါတယ္။
Fig. Wet type deck seal
Fig. Demister pad
Fig. Semi-dry type deck seal
(၂) semi-dry type deck seal - venture action ၿဖင္႔ေဆာင္ရြက္ၿပီး၊inert gas ဟာ၊ sealing water ကိုထိေတြ ႔ ၿဖတ္သန္း စရာ မလိုတဲ႔အတြက္ demister pad ကိုလည္း ထည္႔သြင္းတတ္ဆင္ရန္၊ မလိုအပ္ေတာ႔တာ ေတြ႔ရ ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ wet type deck seal နဲ႔ နိွဳင္းယွဥ္လၽွင္ back flow စီးဆင္းနိဳင္ဖို႔၊ အခြင္႔အလမ္းပိုမၽားပါတယ္။
Fig. Dry type deck seal
(၃) dry type deck seal - automatic valve control system ကိုအသံုးၿပဳၿပီး၊ chamber အတြင္းသို႔ sealing water လိုအပ္တဲ႔ အခါမွသာပို႔လြွတ္ေပးပါတယ္။ automation system ဟာအေႀကာင္းတစံု တခုေႀကာင္႔ failure ၿဖစ္ေပါါခဲ႔လၽွင္၊ back flow စီးဆင္းသြားနိဳင္ပါတယ္။
inert gas pressure regulating valves ေတြနဲ႔ re-circulating arrangements ေတြကို၊ 'pressure regulating arrangements' ေတြအၿဖစ္သတ္မွတ္နိဳင္ၿပီး၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔ ရည္ရြယ္ခၽက္ကေတာ႔၊ (၁) inert gas blower သို႔မဟုတ္ scrubber unit cooling sea water pump ဟာအေႀကာင္း တခုခုေႀကာင္႔၊ failure ၿဖစ္သြားခဲ႔လၽွင္၊ back flow အေနနဲ႔ ၿပန္စီးလာမယ္႔ gas ေတြကိုတားဆီးရန္၊ (၂) cargo tank ေတြထဲမွာ simultaneous stripping န႔ဲ ballasting operations လုပ္ေနစဥ္၊ deck seal unit သို႔မဟုတ္ mechanical non-return valve ဟာ အေႀကာင္းတခုခုေႀကာင္႔၊ failure ၿဖစ္သြားခဲ႔လၽွင္၊ tank အတြင္းရိွ gas ေတြရဲ႕ pressure ဟာ၊ blower မွေပးပို႔ေနတဲ႔ inert gas ရဲ႕ pressure ထက္ပိုမၽားလာၿပီး၊ back flow အေနနဲ႔ၿပန္လာမယ္႔ gas ေတြကို တားဆီးနိဳင္ရန္နဲ႔ (၃) tank ေတြထဲကိုေပးပို႔မယ္႔၊ inert gas ရဲ႕ flow ကိုလိုအပ္သလို၊ အတိုးအေလၽွာ႔ regulate လုပ္ၿပီးထိန္းညွိရန္တို႔အတြက္ၿဖစ္ပါတယ္။
Fig. Inert gas pressure regulating valves and recirculating arrangements
Fig. Weight operated automatic regulating valve, Inert gas system balanced - valve in closed condition
Fig. Weight operated automatic regulating valve - valve in operation condition
အထက္မွာ၊ pneumatically operated pressure regulating valve (၂) လံုးကို၊ main line န႔ဲ recirculating line မွာ တတ္ဆင္ထားတာေတြ႔နိဳင္ပါတယ္။ re-circulating line မွာတတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ regulating valve ကို၊ pressure transmitter မွ တဆင္႔၊ controller ကိုသံုးၿပီး အဖြင္႔အပိတ္ opened and closed အားေဆာင္ရြက္ေစပါတယ္။ main line မွာတတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ pressure regulating valve ကိုလည္း၊ pressure transmitter နဲ႔ controller ေတြကို အသံုးၿပဳၿပီး၊ အဖြင္႔အပိတ္ေဆာင္ရြက္နိဳင္သလို၊ weight operated valve ကိုအသံုးၿပဳၿပီး၊ အဖြင္႔အပိတ္ ေဆာင္ရြက္နိဳင္ပါတယ္။ transmitter မွရရိွလာတဲ႔ feed back signal အေပါါမူတည္ၿပီး၊ valve ေတြကို လိုအပ္သလို၊ အလိုအေလၽွာက္ အဖြင္႔အပိတ္လုပ္ေစဖို႔၊ electro-hydraulic, fully Hydraulic, electro-pneumatic, fully pneumatic နဲ႔ fully electric နည္းလမ္းေတြကို အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ electro-hydraulic, fully hydraulic, electro-pneumatic နဲ႔ fully Ppeumatic နည္းလမ္းေတြမွာ accurate မွတဆင္႔၊ valve spindle ကိုအထက္၊ ေအာက္ေရြွ႔လၽားေစၿခင္းၿဖင္႔၊ valve ေတြကို၊ အလိုအေလၽွာက္အဖြင္႔အပိတ္ ၿပဳလုပ္ပါတယ္။ fully electric နည္းလမ္း မွာေတာ႔ servo motor မွတဆင္႔၊ valve spindle ကိုအထက္၊ ေအာက္ေရြွ႔လၽားေစပါတယ္။ main deck ကဲ႔သို႔ hazardous area မွာ pressure regulating valve ေတြကိုတတ္ဆင္အသံုးၿပဳတဲ႔အခါ၊ ေဘးအနၲရာယ္ကင္းရွင္းေစဖို႔ fully pneumatic controlled regulating valve ေတြနဲ႔၊ pneumatic transmitter ေတြကိုသာတတ္ဆင္ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ transmitter ကို၊ deck isolating valve ရဲ႕အထြက္ တနည္းအားၿဖင္႔ downstream ဖက္မွာ တတ္ဆင္ထားမွသာ၊ transmitter မွာ အၿမဲတမ္း positive pressure ရရိွေနမွာၿဖစ္ပါတယ္။
back flow အေနနဲ႔ cargo tank ေတြဖက္မွ၊ gas ေတြၿပန္စီးလာတဲ႔အခါ၊ pressure transmitter မွတဆင္႔၊ gas pressure regulator ကိုအေႀကာင္းႀကားပါတယ္။ အဲဒီအခါ gas pressure regulator ကေန၊ control air ကို အသံုးၿပဳၿပီး၊ re-circulating line မွာရိွတဲ႔၊ IG pressure regulating valve လွမ္းဖြင္႔ေပးၿပီး၊ gas ေတြကို scrubber unit အတြင္းသို႔ၿပန္လည္ပို႔ေဆာင္ေပးပါတယ္။ တခၽိဳ႕ IG system ေတြမွာေတာ႔ vent line မွတဆင္႔၊ atmosphere ထဲကို၊ စြန္႔ထုတ္ေစတာကိုလည္းေတြ႔ရပါတယ္။ tank ေတြထဲကိုစီးဆင္းမယ္႔၊ Inert gas ရဲ႕ flow ကိုလည္း၊ pressure transmitter ဟာေစာင္႔ႀကည္႔ေနၿပီး၊ regulating valve ေတြကို လိုအပ္သလို၊ partially close သို႔မဟုတ္ partially open အဖြင္႔အပိတ္၊ အတိုးအေလၽွာ႔လုပ္ေစပါတယ္။
Fig. Inert gas system
boiler မီးထိုးရာမွရရိွလာတဲ႔ exhaust gas သို႔မဟုတ္ flue gas ကို၊ inert gas အၿဖစ္ေၿပာင္းကာ၊ အသံုးၿပဳတဲ႔ စနစ္ရဲ႕ system operation အပိုင္းကို၊ (၁) Operation Process, (၂) Tank Inerting Process, (၃) De-ballasting Process, (၄) Loading Process, (၅) After Loading Process နဲ႔ (၆) Maintenance Process ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားနိဳင္ပါတယ္။
(၁) Operation Process - boiler မွထြက္လာတဲ႔၊ flue gas မွာ၊ oxygen content အေနနဲ႔ (၅) % ခန္႔ရိွေနဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ တခၽိဳ႔သေဘ္ာေတြမွာ၊ boiler uptake လိုင္းမွာ၊ oxygen analyzer သို႔မဟုတ္ oxygen content meter တလံုးတတ္ဆင္ထားတဲ႔အတြက္၊ အလြယ္တကူသိနိုင္ေပမယ္႔၊ တခါတရံ သေဘ္ာတခၽိဳ႕မွာ၊ တတ္ဆင္ထားၿခင္းမရိွ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီအခါ boiler ကိုတာဝန္ယူရသူ၊ အင္ဂၽင္နီယာဟာ boiler မီးခိုးေခါင္းတိုင္မွ ထြက္လာတဲ႔၊ မီးခိုးအေရာင္ကို ႀကည္႔ၿပီး ဆံုးၿဖတ္ႀကပါတယ္။ အကယ္၍ မီးခိုးအေရာင္ဟာ၊ အၿဖဴဖက္ေရာက္ေနရင္၊ damper ကို၊ မူလေနရာမွ အနည္းငယ္ပိုပိတ္ၿခင္းၿဖင္႔ ခၽိန္ညွိေလ့ရိွပါတယ္။
system အတြက္လိုအပ္တဲ႔၊ power Supply ေတြ၊ control air ေတြကိုဖြင္႔ၿပီးတာနဲ႔၊ scrubber sea water cooling pump ကို စေမာင္းရပါတယ္။ system ထဲမွာတတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ valve အေတြရဲ႕ အဖြင္႔ သို႔မဟုတ္ အပိတ္အေနအထားကို၊ valve spindle မွာ sensor ေတြအၿဖစ္ တတ္ဆင္ထားတဲ႔ Limit switch သို႔မဟုတ္ position transmitter ေတြမွတဆင္႔၊ CCR မွာ ေဖာ္ၿပပါတယ္။ ပထမဆံုးဖြင္႔ရမယ္႔ valve ေတြကေတာ႔၊ vent valve နဲ႔ isolating valve ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္ အဝင္အထြက္ inlet နဲ႔ outlet valve ေတြကုိ၊ ဖြင္႔ၿပီးမွ blower ကိုစတင္ေမာင္းနွင္ရမွာၿဖစ္ၿပီး၊ တဆက္တည္းမွာ recirculating line မွာရိွတဲ႔၊ regulator valve ကိုလည္း၊ ဖြင္႔ထားရမွာၿဖစ္ပါတယ္။ oxygen analyzer မွာ၊ ေအာက္စီဂၽင္ပါဝင္မွဳဟာ (၅) % ခန္႔ ၿပေနၿပီဆိုလၽွင္၊ vent valve ကိုပိတ္ကာ၊ cargo space ဖက္သို႔၊ inert gas ကိုစေပးလို႔ရပါၿပီ။
inert gas ကို cargo tank ေတြအတြင္းသို႔၊ လိုအပ္သလိုေပးပို႔ၿပီး၊ tank ေတြရဲ႕ atmosphere မွာ၊ လိုခၽင္တဲ႔ အေနအထားရရိွတဲ႔အခါ၊ system ကိုရပ္တန္႔ရပါတယ္။ ပထမဆံုး vent valve ကိုိုၿပန္ဖြင္႔ရၿပီး၊ regulating valve ကိုပိတ္ရပါတယ္။ blower ကိုရပ္ကာ၊ fresh water ၿဖင္႔အခၽိန္အတန္ႀကာ၊ ေဆးေကၽာ wash လုပ္ၿပီး drain လုပ္ရပါတယ္။ drain လုပ္ၿပီးတဲ႔အခါ isolating valve ကိုၿပန္ပိတ္ရပါတယ္။ scrubber unit cooling sea water pump ကို အခၽိန္အေတာ္ႀကာ ေမာင္းနွင္ၿပီးရင္ေတာ႔ ရပ္လို႔ရၿပီၿဖစ္ပါတယ္။
(၂) Tank Inerting Process - inerting ဆိုတဲ႔ေဝါဟာရကို၊ tank အတြင္း atmosphere မွာ၊ ေအာက္စီဂၽင္ပါဝင္မွဳ (၈) % ေအာက္မွာ ရိွေနေစရန္ ေဆာင္ရြက္ၿခင္းလို႔ဆိုနိဳင္ပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္ inerting မွ၊ tank ေတြအတြင္း၊ ၿပင္ပေလထု outside atmosphere pressure ထက္အနည္းငယ္ၿမင္႔တဲ႔၊ positive pressure တခုရရိွေနေစဖို႔ကို လည္း၊ ေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။ အကယ္၍ tank ေတြထဲကို၊ ၿပင္ပေလေတြဝင္လာခဲ႔ရင္၊ ေအာက္စီဂၽင္ပါဝင္မွဳ ၿမင္႔တက္လာမွာၿဖစ္ပါတယ္။ empty tank ေတြထဲကို၊ inerting လုပ္တဲ႔အခါ၊ inert gas မွ empty tank ေတြအတြင္းရိွ၊ gas ေတြကိုတြန္းထုတ္လိုက္မွာ ၿဖစ္တဲ႔အတြက္၊ vents ေတြအပါအဝင္၊ purge pipes ေတြကိုပါ ဖြင္႔ထားမွသာ၊ ၿပင္ပေလထုထဲကို၊ ထြက္သြားမွာၿဖစ္ပါတယ္။ empty tank ေတြထဲက၊ atmosphere မွာ၊ လိုခၽင္တဲ႔ oxygen level ကို ရရင္ေတာ႔၊ tank ကိုအလံုပိတ္ကာ၊ atmosphere pressure ထက္အနည္းငယ္ၿမင္႔တဲ႔၊ positive pressure တခုၿဖင္႔ ထိမ္းထားရပါတယ္။ positive pressure ရဲ႕၊ အၿမင္႔ဆံုးအမွတ္ magnitude ဟာ၊ water gauge ရဲ႕ 100mm အမွတ္ရယ္လို႔ အႀကမ္းအားၿဖင္႔ ေၿပာနိဳင္ပါတယ္။ တနည္းအားၿဖင္႔ '0.01' bars ခန္႔လု႔ိ၊ သတ္မွတ္နိဳင္တာမို႔၊ atmospheric pressure ထက္၊ '0.99' % ခန္႔ပိုပါတယ္။
(၃) De-ballasting Process - ေရနံတင္သေဘ္ာေတြဟာ၊ ဟိုက္ဒရိုကာဘြန္ကုိ အေၿခခံတဲ႔ crude oil ေရနံစိမ္းကေန၊ octane spirits ေတြၿဖစ္တဲ႔ petroleum products ေရနံထြက္ပစၥည္းေတြကို၊ cargo tank ေတြထဲမွာ၊ inerting လုပ္ၿပီး၊ တေနရာမွ၊ အၿခားတေနရာကို ပို႔ေဆာင္ေပးရံုံုမက၊ ballast voyages ေတြမွာပါ၊ inerting လုပ္ကာ၊ ေမာင္းနွင္ႀကပါတယ္။ ballast voyages ဆိုတာကေတာ႔၊ သေဘ္ာမွာ ကုန္မပါပဲ cargo tank ေတြထဲမွာ ေရၿဖည္႔ၿပီး၊ ေမာင္းနွင္ၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။ သေဘ္ာဟာ၊ ကုန္တင္ေတာ႔မယ္ဆိုရင္၊ de-ballasting ဆိုတ႔ဲ၊ cargo tank ေတြထဲက၊ ေရေတြကို ထုတ္ရမွာၿဖစ္ၿပီး၊ de-ballast လုပ္ေနစဥ္၊ inert gas ေတြကို၊ tank ေတြအတြင္းၿဖည္႔သြင္းထားၿခင္းၿဖင္႔၊ ကုန္တင္တဲ႔အခါ အဆင္သင္႔အေန အထားၿဖစ္ေစရန္ ေဆာင္ရြက္ထားနိဳင္ပါတယ္။
(၄) Loading Process - သေဘ္ာရဲ႕ cargo tank ေတြအားလံုးမွာ Inert gas ေတြၿဖည္႔ၿပီးသား အဆင္သင္႔ အေနအထားၿဖင္႔၊ de-ballasting ကိုအၿပင္မွာေဆာင္ရြက္ထားတဲ႔အတြက္၊ ဆိပ္ကမ္းကပ္ၿပီး၊ ကုန္တင္တဲ႔အခါ၊ IG plant ကို ေမာင္းနွင္ဖို႔ မလိုေတာ႔ပါဘူး။ ေရနံ နဲ႔ ေရနံထြက္ကုန္ပစၥည္းေတြ tank ထဲကိုဝင္လာတာနဲ႔ ဟိုက္ဒရိုကာဘြန္ဓါတ္ေငြ႔ေတြကို၊ tank ေတြထဲက၊ atmosphere မွာထုတ္လြင္႔မွာ ၿဖစ္တဲ႔အတြက္၊ deck isolating valve ကိုပိတ္ထားဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ တခါတရံမွာေတာ႔ သေဘ္ာဟာ၊ အၿပင္မွာ de-ballasting ကိုအကုန္အစင္ေဆာင္ရြက္ဖို႔၊ အခၽိန္မရပဲ cargo tank တခၽိဳ႕မွာ၊ inert gas ၿဖည္႔ၿပီး၊ tank အခၽိဳ႕မွာေတာ႔ တပိုင္းတစ de-ballasting အေနအထားမၽိဳးနဲ႔၊ ကုန္တင္ဖို႔ ဝင္လာတာမၽိဳးေတြလည္းရိွတတ္ပါတယ္။ de-ballasting လုပ္ရင္း၊ IG plant ကို ဆက္လက္ေမာင္းနွင္ထားရန္ လိုအပ္တဲ႔႔အတြက္၊ deck isolating valve ကိုပဲ၊ သက္ဆိုင္ရာ cargo tank ေတြကုိ၊ inert gas ေပးသြင္းတဲ႔ valve ေတြကိုသာ လိုအပ္သလိုအဖြင္႔အပိတ္လုပ္ရပါတယ္။
(၅) After Loading Process - ကုန္တင္ၿပီးတဲ႔အခါ၊ tank ေတြအတြင္းမွ၊ inert gas pressure ဟာ၊ 0.01 bar ခန္႔ရိွေနရန္လိုအပ္ပါတယ္။ မႀကာခဏ စစ္ေဆးၿပီး၊ လိုအပ္ပါက IG plant ကိုၿပန္ေမာင္းၿပီး၊ oxygen content နဲ႔ tank atmosphere pressure ကို၊ positive pressure မွာရိွေနေစဖို႔၊ ေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။
(၆) Maintenance Process - scrubber ဟာ၊ flue gas ကိုအေအးခံၿပီး၊ ဆာလဖာဒိုင္ေအာက္ဆိုဒ္ ပါဝင္မွဳကို အဓိကေလၽွာ႔ခၽေပးတဲ႔၊ unit ၿဖစ္သလို၊ sea water နဲ႔အၿမဲထိေတြ႔ေနရၿပီး၊ corrosion နဲ႔ fouling ေတြၿဖစ္ေပါါကာ၊ အမၽားဆံုးထိခုိက္ပၽက္စီးလြယ္တဲ႔၊ unit လည္းၿဖစ္ပါတယ္။ nozzles, cooling pipes, floats, sensors, demisters အစရိွတဲ႔ အစိတ္အပိုင္းေတြကို၊ ပံုမွန္စစ္ေဆးၿပီး၊ ၿပဳၿပင္ ထိမ္းသိမ္းမွဳေတြကို၊ လိုအပ္သလို ေဆာင္ရြက္သင္႔ပါတယ္။ blower မွာလည္း၊ soot deposit ေတြ ကပ္ၿငိတတ္ပါတယ္။ blower ကိုမႀကာခဏဖြင္႔ကာစစ္ေဆးဖို႔၊ လိုအပ္သလို၊ ေမာင္းနွင္လည္ပါတ္ေနစဥ္မွာ၊ imbalance condition, abnormal vibration နဲ႔ abnormal noise အစရိွတာေတြကို၊ သတိၿပဳစစ္ေဆးၿပီး၊ ၿပဳၿပင္ထိမ္းသိမ္းမွဳေတြ လိုအပ္သလို ေဆာင္ရြက္သင္႔ ပါတယ္။ deck seal unit မွာလည္း၊ corrosion ဒါမွမဟုတ္ blockage ပိတ္ဆို႔ၿခင္းေတြ ၿဖစ္ေပါါတတ္တဲ႔အတြက္ ၿပဳၿပင္ထိမ္းသိမ္းမွဳေတြကို၊ ပံုမွန္ေဆာင္ရြက္ ေပးရန္လိုပါတယ္။
alarm, safety & monitoring system ဟာလည္း၊ အေရးႀကီးတဲ႔အတြက္၊ အပါတ္စဥ္ weekly, လစဥ္ monthly အစရိွသလို၊ maintenance schedule ထားၿပီး၊ ပံုမွန္စစ္ေဆးသင္႔ပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္ docking ဝင္တိုင္း sea valve ေတြကို၊ overhauling လုပ္ၿခင္း၊ regulating valve အပါအဝင္ PV valve ေတြကို၊ calibration လုပ္ၿခင္း၊ cargo tank ရဲ႕ hatch cover liner packing, hinge pins နဲ႔ coamings ေတြကိုစစ္ေဆးကာ၊ လိုအပ္ပါက အသစ္လဲလွယ္ၿခင္းေတြကို ေဆာင္ရြက္ရမွာၿဖစ္ပါတယ္။
Reference and Image credit to : http://seagoing.narod.ru, http://www.tc.gc.ca
Remark : All images herein this website are for use of educational purpose only. The owner of this web site is not responsible for the consequences in case of violation to copyright, trademark, patent or other intellectual property rights of any third party.
Thanks brother excellent knowledge for I.G System application !
ReplyDeleteအလြန္ရွင္းလင္းတဲ့ေရးသားခ်က္ပါ။
ReplyDeleteႊက်ေနာ္လဲ ၂၀၀၉ တုုံးက အဲဒီနွစ္မွာပဲ ေရခ်တဲ့ High Pool Tanker တစီးမွာ လုုပ္ခဲ႔ဘူးတယ္။DWT 46,000 မုုိ႔ IG ပါပါတယ္။
Thank for sharing ပါ။