Pages

Tuesday, 16 August 2011

CPP - Controllable or Variable Pitch Propeller


သေဘ္ာေတြမွ၊ ေရယက္ပန္ကာဆိုတဲ႔၊ Propeller ေတြကိုအမၽိဳးအစား ခြဲၿခားႀကည္႔တဲ႔အခါ၊ FPP ဆိုတဲ႔ Fixed Pitch Propeller နဲ႔ CPP ဆိုတဲ႔ Controllable or Variable Pitch Propeller ရယ္လို႔ ေတြ႔ရမွာၿဖစ္သလို၊ Azimuth Propeller, Vertical Axis Propeller, Paddle Wheels နဲ႔ Shrouded Propeller ဆိုတဲ႔ Propeller အမၽိဳးအစားေတြကိုလည္းေတြ႔ရပါတယ္။

CPP Controllable or Variable Pitch Propeller ေတြကို၊ သေဘ္ာ အရြယ္အစားေပါါအေၿခခံကာ
၁။ Highly Skewed Propeller၊ နဲ႔ ၂။ Self Pitching Propellers ဆိုၿပီး ထပ္မံခြဲၿခားနိဳင္ပါတယ္။


Fig. Propeller Pitch

မည္သည္႔ Propeller အမၽိဳးအစားမွာမဆို၊ Propeller Blade ေတြရဲ႕ Pitch Angle ေစာင္းေနၿခင္းေႀကာင္႔ သာ၊ သေဘ္ာဟာ ေရြွ႕လၽားသြားလာနိဳင္တာၿဖစ္ပါတယ္။ Propeller လည္ပတ္တဲ႔အခါ၊ Blade ေတြမွ၊ ေရကို အေနာက္ဖက္္သို႔ယက္ထုတ္ပါတယ္။ အကယ္၍ Propeller Blade ေတြဟာ၊ Pitch Angle အေစာင္းဒီဂရီ တခုမွာ မရိွပဲ "0" ဒီဂရီ အေနအထားနဲ႔သာ၊ တတ္ဆင္ထားရင္၊ သေဘ္ာဟာ ေရွ႕ ဒါမွမဟုတ္ ေနာက္ ကို ေရြွ႕လၽွားသြားလာနိဳင္မွာမဟုတ္ေတာ႔ပါဘူး။

Propeller Blade ေတြကို၊ Nut ထဲက Thread အရစ္လို၊ အတြင္းဘက္ရစ္သလို လည္ပတ္တဲ႔ပံုစံ တည္ေဆာက္ထားတာမို႔၊ Screw Propeller လို႔အမည္ေပးပါတယ္။ Propeller မွ ေရကိုအေနာက္ဖက္သို႔ ယက္ထုတ္လိုက္တဲ႔အတြက္၊ နယူတန္ရဲ႕တတိယနိယာမ Newton’s Third Law of Motion အရ၊ Thrust Force acting ၿဖစ္ေပါါလာၿပီး၊ သေဘ္ာကိုေရွ႕သို႔ေရြွ႕လၽွားေစပါတယ္။ အလားတူ Propeller ရဲ႕ Direction of Rotation ကေၿပာင္းၿပန္လည္တဲ႔အခါ၊ သေဘ္ာကိုေနာက္သို႔ ေရြွ႕လၽွားေစပါတယ္။


Fig. CPP

Propeller Blade ေတြရဲ႕ Pitch Angle အေစာင္းဒီဂရီကို၊ အမၽိဳးမၽိဳးေၿပာင္းလဲေစၿပီး၊ သေဘ္ာကို ေရွ႕ သို႕မဟုတ္ ေနာက္သို႔ ေရြွ႕လၽွားသြားလာေစတဲ႔ Propeller အမၽိဳးအစားကို Controllable or Variable Pitch Propeller လို႔အမည္ေပးသတ္မွတ္ပါတယ္။

  
Fig. CPP 

Direct Propulsion System မွ FPP ဆိုတဲ႔ Fixed Pitch Propeller ကိုႀကည္႔ရင္၊ Prime Mover အၿဖစ္၊ Low Speed 2 Stroke Engine ေမာင္းနွင္ရာမွ၊ ရလာတဲ႔ လည္ပါတ္မွဳကို Propeller Shaft မွတဆင္ ႔ေပးပို ႔ ၿပီး၊ Propeller ကိုလည္ပတ္ပါတယ္။ Propeller လည္ပတ္မွဳေႀကာင္႔ သေဘာ္ကို၊ Ahead ဆိုတဲ႔ ေရွ႕ သို႔ ေရြွ႕လၽားေစၿပီး၊ Astern ဆိုတဲ႔ ေနာက္သို႔ ေရြွ႕လၽားေစၿခင္တဲ႔အခါ၊ Engine ရဲ႕ Firing Order ကိုေၿပာင္း ၿပီး၊ မူလလည္ပတ္ရာ Direction မွ ေၿပာင္းၿပန္ Reverse Direction ၿဖင္႕ လည္ပတ္ေစၿခင္းၿဖင္႕ Propeller ပါ၊ ေၿပာင္းၿပန္လိုက္ပါ လည္ပတ္ကာသေဘ္ာဟာ၊ ေနာက္ၿပန္ ေရြွ႕လၽားပါတယ္။

Prime Mover အၿဖစ္ High Speed နဲ႔ Medium Speed Engine 4 Stroke Engine ေတြသံုးထားတဲ ႔ သေဘ္ာေတြ မွာေတာ႔၊ Engine ရဲ႕ Firing Order ကိုေၿပာင္းကာ Engine ကို မူလလည္ပတ္ရာ Direction မွ ေၿပာင္းၿပန္ Reverse Direction ၿဖင္႔လည္ပတ္ဖို႕မရနိဳင္တာေႀကာင္႔၊ Reduction & Reversible Gear Box ခံကာ၊ Gear Box မွတဆင္႔ Propeller Shaft ရဲ႕ လည္ပတ္မွဳကေန Propeller ကို၊ Clock Wise နဲ႔ Anti-clock Wise ဘယ္ လည္၊ ညာလည္လိုသလို လည္ပတ္ေစပါတယ္။


Fig. CPP blades position

CPP - Controllable Pitch Propeller ကို ေယဘုယၽအားၿဖင္႔၊ High Speed နဲ႔ Medium Speed Engine 4 Stroke Engine ေတြနဲ႔၊ တြဲဖက္ကာတတ္ဆင္အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ Prime Mover မွရလာတဲ႔ လည္ပါတ္မွဳ Revolution ကို၊ Reduction Gear Box မွေလၽွာ႔ခၽၿပီး၊ Reversible Gear Box မွတဆင္႔၊ Propeller  Clock Wise နဲ႔ Anti-clock Wise လည္ပတ္ေစၿခင္းကိုမၿပဳလုပ္ပါဘူး။

Propeller Hub သို႔မဟုတ္ Boss ေပါါမွာထိုင္ထားတဲ႔ Propeller Blade ေတြရဲ႕ Pitch Angle Position ကို၊ ေၿပာင္းလဲၿခင္းၿဖင္႔သာ အလြယ္တကူ ေဆာင္ရြက္ေပးနိဳင္ပါတယ္။ Pitch Angle Position ကို Hydraulic System ေတြနဲ႔ Automation System ေတြကို၊ အသံုးၿပဳကာ Propeller Shaft ထဲမွ တဆင္႔ Linkage ေတြ၊ Piston ေတြ၊ Gear Mechanism ေတြကိုသံုးၿပီး၊ Proportional and Directional Solenoid Valve ေတြမွတဆင္႔ Propeller Blade ေတြရဲ႕ Pitch Angle ကို ေၿပာင္းလဲၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။


Fig. CPP - Servo cylinder integrated in propeller hub


Fig. CPP - Servo cylinder built on the gear box

Main Engine ရဲ႕ Output Power ကို Propulsion အတြက္သာမက Power Generation အတြက္ပါ အသံုးၿပဳဖို႔ CPP System ကိုတတ္ဆင္ အသံုးၿပဳေလ႔ရိွပါတယ္။ CPP System ကိုတတ္ဆင္အသံုးၿပဳတဲ႔ အတြက္၊ Main Engine ရဲ႕ Revolution RPM ဟာ Rated RPM တစ္မွာ Fixed ၿဖစ္ေနၿပီး၊ သေဘ္ာေရြွ႕ လၽား သြားလာမွဳအေနွး၊ အၿမန္ Speed နဲ႔ ေရွ႕တိုး၊ ေနာက္ဆုတ္ Ahead & Astern ေမာင္းနွင္မွဳေတြ အတြက္ Engine RPM လိုက္ပါေၿပာင္းလဲေပးရန္မလိုအပ္ၿခင္း၊ Prime Mover ဟာ 4 Stroke Engine ၿဖစ္ခဲ႔ ရင္၊ Reversible Gear Box ခံကာ Propeller ရဲ႕ Direction of Rotation ကို ေၿပာင္းလဲေပးရန္ မလိုအပ္ ၿခင္းနဲ႕၊ Prime Mover က 2 Stroke Engine ၿဖစ္ခဲ႔ရင္ Firing Order ေၿပာင္းကာ Propeller ရဲ႕ Direction of Rotation ကို ေၿပာင္းလဲ ေပးရန္မလိုအပ္ရၿခင္းစတဲ႔အားသာခၽက္ေတြကိုေတြ႔ရပါတယ္။

အကယ္၍ အေႀကာင္းတစံုတရာေႀကာင္ ႔Hydraulic System Failure ၿဖစ္ခဲ႔ရင္၊ Blade ေတြရဲ႕ Pitch Angle Position ကိုေၿပာင္းလဲမသြားေအာင္ Locking Device နဲ႔ဖမ္းထားပါတယ္။ အခၽိဳ႕ CPP System ေတြမွာ (၁၅) စကၠန္႔မွ (၄၀) စကၠန္႔အတြင္း၊ Maximum Thrust Force Action ကိုရနိဳင္တာကို၊ ေတြ႔ရပါတယ္။

CPP System တတ္ဆင္ထားတဲ႔ သေဘ္ာေတြဟာ၊ FPP ဆိုတဲ႔ Fixed Pitch Propeller System တတ္ဆင္ ထားတဲ႔ သေဘ္ာ ေတြနဲ႔ နိွဳင္းယွဥ္ရင္၊ ေမာင္းနွင္ေရြွ႕လၽားမွာမွာ၊ ပိုမိုလြယ္ကူပါတယ္။ FPP System ေမာင္း နွင္လာတဲ႕ Navigator ေတြကို CPP System နဲ႔ ေမာင္းနွင္ၿခင္းကို ေမးႀကည္႔တဲ႔အခါ၊ CPP System ဟာ ပိုမိုသက္သာလြယ္ကူတယ္လို႔ေၿဖႀကၿပီး၊ Reliable ၿဖစ္ေပမယ္႔၊ Response ၿမန္တဲ႔ အတြက္ သတိေတာ႔ထား ရတယ္လို႔လည္းေၿဖႀကပါတယ္။

FPP System ေတြမွာေတာ၊႔ Main Engine နဲ႔ တိုက္ရိုက္ခၽိတ္ဆက္ေမာင္းနွင္တာမို႔၊ Navigator ဟာ Ahead မွာ၊ Dead Slow Ahead, Slow Slow Ahead, Half Ahead, Full Ahead စသည္ၿဖင္႔ Engine RPM ကို အတိုးအေလၽွာ႔ၿပဳလုပ္ေစဖို႔၊ Engine Telegraph System ကတစ္ဆင္႔ Engine Room ကို ဆက္သြယ္ကာ၊ Movement Order ကိုေပးသလို၊ Astern မွာလည္း အလားတူ Movement Order ကိုေပးရပါတယ္။

CPP System မွာေတာ၊႔ Main Engine RPM ဟာ Fixed ၿဖစ္ေနၿပီး၊ Bridge သို႔မဟုတ္ Wheel House မွ Navigator ဟာ၊ Movement အတြက္၊ လိုအပ္သလို တိုက္ရိုက္ထိန္းခၽဳပ္ေမာင္းနွင္ၿပီး၊ Pitch Angle Percentage (20 %), (35 %), (50 %), (80 %),  (98 %) စတဲ႔၊ အေခါါအေဝါါေတြနဲ႔ Ahead နဲ႕ Astern မွာ၊ သံုးနံွဳးပါတယ္။ ေရေႀကာင္းလမ္းၿပ Pilot ေတြကေတာ႔၊ သေဘ္ာမွာ CPP System တတ္ထားေပ မယ္႔၊ အသံုးမၽားတဲ႔ FPP System မွ၊ အေခါါအေဝါါေတြနဲ႔သာ Dead Slow, Slow, Half, Full စသည္ၿဖင္႔၊ Movement Order ကိုသာေပးတတ္တာမို႔၊ Pitch Percentage နဲ႔ Movement ကို Convert ၿပန္လုပ္ကာ (20 %) ဆိုရင္ Dead Slow, (35 %) ဆိုရင္ Slow, (50 %) ဆိုရင္ Half စသည္ၿဖင္႔၊ ေရးမွတ္ထားရ ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္႔အေတြ႔အႀကံဳအရေတာ၊႔ သေဘ္ာရဲ႕ ကုန္တင္ေဆာင္ထားတဲ႔အေနအထား နဲ႔ Main Engine ရဲ႕ Load ေပါါမူတည္လို႔ Full Speed Away နဲ႔ ပင္လယ္ၿပင္ At Sea မွာ CPP ကို Pitch Angle (100 %) အ
ၿပည္ ႔ေမာင္းတာမေတြ႔ခဲ႔ရပါဘူး။

Main Engine ရဲ႕ အေနအထား၊ အေၿခအေနကို ေစာင္႔ႀကည္႔ကာ ေမာင္းနွင္ ႀကရပါတယ္။ Exhaust Gas Temperature ေတြတက္လာတာတို႔၊ Main Engine Fresh Water Cooling System/ Main Engine Jacket Cooling System မွာTemperature တက္လာတာတို႔၊ Unit တစ္လံုးၿခင္းစီက Fuel Pump ေတြရဲ႕ Fuel Rack ေတြ Load ဝင္ေနတာတို႔၊ Governor Load Indicator ကအခၽက္ေပးလာတာလို႔စတဲ႕ Main Engine မွာ Over Load ၿဖစ္တဲ၊႔ အေနအထား သေက္တေတြကို ေတြ႔လာရင္၊ CPP ရဲ႕ Pitch Percentage ကိုေလၽွာ႔ခၽႀကပါတယ္။

တကယ္ေတာ႔ CPP System ဟာ FPP System နဲ႔နိွဳင္းယွဥ္ရင္၊ အားသာခၽက္ေတြရိွေပမယ္၊ Propeller Boss ထဲက Seal ေတြ Leak ၿဖစ္တဲ႔အခါ၊ Hydraulic ပိုင္းနဲ႔ Control ပိုင္းေတြ Malfunctioning နဲ႔ Failure ၿဖစ္တဲ႔အခါ၊ ၿပဳၿပင္ရတဲ႔ ကုန္ကၽစားရိတ္က၊ ႀကီးသလို၊ System ကလည္း ရွဳပ္ေထြးလွပါတယ္။

Post credit to : ကိုထြန္း 
ပံုေတြကို Google ကေနရွာေဖြကူးယူပါတယ္။ 

Remark : All images herein this website are for use of educational purpose only. The owner of this web site is not responsible for the consequences in case of violation to copyright, trademark, patent or other intellectual property rights of any third party.

No comments:

Post a Comment