Pages

Thursday, 27 June 2013

"Fire main system - Fire hydrants, fire hoses, fire nozzles and Automatic fire sprinkler system"

SOLAS Regulation အရ၊ GRT တန္ခၽိန္ (၄, ၀၀၀) ေအာက္ ခရီးသည္တင္ သေဘ္ာ passenger ship ေတြမွာ၊ independently driven fire pump  အရည္အတြက္၊ အနည္းဆံုး (၂) လံုး၊ GRT တန္ခၽိန္ (၄, ၀၀၀) နွင္႔ အထက္မွာဆို independently driven pump အရည္အတြက္၊ အနည္းဆံုး (၃) လံုး တတ္ဆင္ထားရန္ လိုအပ္ပါတယ္။ ကုန္တင္သေဘ္ာ cargo ship ေတြမွာေတာ႔ GRT တန္ခၽိန္ (၁, ၀၀၀) ေအာက္မွာ power driven pump တလံုးနဲ႔၊ independently driven pump တလံုး၊ စုစုေပါင္း pump (၂) လံုး တတ္ဆင္ထားရန္ လိုအပ္ပါတယ္။ အလားတူ GRT တန္ခၽိန္ (၁, ၀၀၀) နွင္႔ အထက္၊ cargo ship ေတြမွာ independently driven fire pump က၊ အနည္းဆံုး (၂) လံုး တတ္ဆင္ထားရန္ လိုအပ္ပါတယ္။

main switch board မွ၊ power ေပးကာ electric motor ၿဖင္႔ေမာင္းနွင္တဲ႔ pump ကို power driven pump အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္ပါတယ္။ emergency switch board မွတဆင္႔၊ power ေပးၿပီး၊ electric motor ၿဖင္႔ေမာင္းနွင္တဲ႔ pump ကိုေတာ႔၊ independently driven pump အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္သလို၊ engine ၿဖင္႔ေမာင္းနွင္တဲ႔ pump ကိုလည္း၊ independently driven pump အၿဖစ္၊ သတ္မွတ္ပါတယ္။


Fig. Fire main system

GRT တန္ခၽိန္ (၁, ၀၀၀) ေအာက္ cargo ship ေတြမွာ၊ emergency generator တတ္ဆင္ထားေလ့ မရိွတဲ႔အတြက္၊ engine ၿဖင္႔ေမာင္းနွင္တဲ႔ independently driven fire pump (၁) လံုးပါရိွရန္ လိုအပ္ပါတယ္္။ GRT တန္ခၽိန္ (၁, ၀၀၀) နွင္႔ အထက္၊ cargo ship ေတြမွာေတာ႔ emergency generator တတ္ဆင္ထားၿပီး၊ fire pump ေတြအတြက္ လိုအပ္တဲ႔၊ power ကို၊ main switch board မွမယူပဲ၊ emergency switch board မွရယူကာ၊ independently driven fire pump ေတြအၿဖစ္၊ အသံုးၿပဳထားပါတယ္။ ဒါ႔အၿပင္ GS pump နဲ႔ Bilge & Ballast pump ေတြကိုလည္း၊ main fire line နဲ႔ ဆက္သြယ္ကာ၊ fire pump အၿဖစ္ အသံုးၿပဳနိဳင္ပါတယ္။

'Fire pump' ရဲ႕ capacity ကို၊ 'Bilge pump' ရဲ႕ capacity ၿဖင္႔ နိွဳင္းယွဥ္ေဖာ္ၿပေလ့ရိွပါတယ္။ ခရီးသည္တင္သေဘ္ာ passenger ship ေတြမွာ၊ တတ္ဆင္အသံုးၿပဳတဲ႔ Fire pump ရဲ႕ capacity ဟာ၊ Bilge pump capacity ရဲ႕ သံုးပံုပံု နွစ္ပံု (2/ 3) ထက္ မေလၽွာ႔နည္းရန္ လိုအပ္ပါတယ္။ ကုန္တင္သေဘ္ာ cargo ship ေတြမွာ၊ တတ္ဆင္အသံုးၿပဳတဲ႔ fire pump ေတြရဲ႕ capacity ဟာ၊ SOLAS Regulation Part 1, Chapter II-1, Construction - Structure, Subdivision and stability, machinery and electrical installation, Regulation 21 - Bilge pump arrangement အရ၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ Bilge pump capacity ရဲ႕ ေလးပံုပံု သံုးပံု (3/ 4) ထက္ မေလၽွာ႔နည္းရန္ လိုအပ္ပါတယ္။

ဒါ႔အၿပင္ cargo ship ေတြမွာ၊ တတ္ဆင္အသံုးၿပဳထားတဲ႔ emergency fire pump အပါအဝင္၊ fire pump ေတြ တလံုးခၽင္းရဲ႕ capacity ဟာ 25 m3/ hr သို႔မဟုတ္ 1500 m3/ min နံွဳးထက္၊ မေလၽွာ႔နည္းရန္ လိုအပ္သလို၊ pump တလံုးဟာ၊ အနည္းဆံုး water jet (၂) လံုးအား၊ သတ္မွတ္ထားတဲ႔ ဖိအားပမာဏ pressure အတိုင္း ေပးနိဳင္ရန္လည္း၊ လိုအပ္ပါတယ္။ fire hydrant ေတြမွာရိွရမယ္႔ ေရ ရဲ႕ pressure ဟာ၊ GRT တန္ခၽိန္ (၄, ၀၀၀) ေအာက္ခရီးသည္တင္ passenger ship သေဘ္ာေတြမွာ၊ 0. 30 N/ mm2 ဖိအားပမာဏနဲ႕ တန္ခၽိန္ (၄, ၀၀၀) နွင္႔ အထက္ ခရီးသည္တင္ passenger ship သေဘ္ာေတြမွာ၊ 0. 40 N/ mm2 ဖိအားပမာဏ ရိွရမွာၿဖစ္ပါတယ္။ ကုန္တင္သေဘ္ာ cargo ship ေတြမွာေတာ႔ တန္ခၽိန္ (၆, ၀၀၀) ေအာက္မွာ၊ 0. 25 N/ mm2 ဖိအားပမာဏနဲ႕ တန္ခၽိန္ (၆, ၀၀၀) နွင္႔ အထက္မွာ 0. 27 N/ mm2 ဖိအားပမာဏ ရိွရမွာၿဖစ္ပါတယ္။

fire hose ေတြကို၊ non-perishable ဆိုတဲ႔၊ အခၽိန္အႀကာႀကီး သိမ္းဆည္းထားေပမယ္႔၊ ေဆြးေၿမ႕စုတ္ၿပဲ၊ ပၽက္စီးၿခင္း မၿဖစ္ေပါါနိဳင္မယ္႔ synthetic rubber သို႔မဟုတ္ tetoron ကဲ႔သို႔၊ material ေတြၿဖင္႔ၿပဳလုပ္ထားပါတယ္။ fire hose အရည္အတြက္ နဲ႔ အရြယ္အစား၊ diameter ကိုေတာ႔၊ SOLAS regulation ၿဖင္႔ မသတ္မွတ္ပဲ၊  သေဘ္ာမွတ္ပံုတင္ထားရာနိဳင္ငံမွ၊ ၿပဌာန္းထားတဲ႔ Merchant Shipping Act အရ၊ ဆံုးၿဖတ္သတ္မွတ္ပါတယ္။  ေယဘုယၽအေနနဲ႔ (၂) လက္မနဲ႔ (၂) လက္မခြဲ diameter အရြယ္အစားရိွတဲ႔၊ fire hose ေတြကို အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။

fire hydrant အရည္အတြက္ကေတာ႔၊ အသံုးၿပဳထားရိွရမယ္႔ fire hose ရဲ႕ အလၽွား၊ အရွည္ေပါါမူတည္ပါတယ္။ fire hydrant တခုမွာ၊ တတ္ဆင္ထားတဲ႔ fire hose ရဲ႕ အလၽွားဟာ၊ ေနာက္ထပ္ fire hydrant တခုအထိ၊ အမီွေရာက္ရိွရန္လိုပါတယ္။ SOLAS Regulation အရ၊ ခရီးသည္ (၃၆) ေယာက္နွင္႔ အထက္ သယ္ေဆာင္မယ္႔ passenger ship ေတြရဲ႕ interior location မွာ၊ အနည္းဆုံး ၁၀ မီတာရွည္တဲ႔ fire hose အား၊ အသံုးၿပဳရန္သတ္မွတ္ထားတဲ႔တြက္၊ (၁၀) မီတာ အကြာအေဝးတိုင္းမွာ၊ fire hydrant တခုစီ၊ တတ္ဆင္ထားရိွရန္ လိုအပ္ပါတယ္။

GRT တန္ခၽိန္ (၁, ၀၀၀) နွင္႔ အထက္၊ cargo ship ေတြမွာ၊ fire hose ရဲ႕ အလၽွားဟာ မီတာ (၃၀) ထက္မနည္းရန္ သတ္မွတ္ထားသလို၊ hose အရည္အတြက္အေနနဲ႔ (၅) ခု ထက္မနည္း၊ ပါရိွရန္လိုအပ္ပါတယ္။ သေဘ္ာရဲ႕ တည္ေဆာက္ပံုအရ၊ machinery space, interior space နဲ႔ open deck မွာတတ္ဆင္ထားရိွတဲ႔ hydrant အရည္အတြက္နဲ႔ ညီမၽွတဲ႔၊ fire hose ေတြကို၊ ထားရိွရမွာၿဖစ္သလို၊ စုစုေပါင္း hose အရည္အတြက္ထက္၊ တစံုပိုၿပီး၊ အရံ spare hose အေနနဲ႔ ပါရိွရမွာၿဖစ္ပါတယ္။ GTR တန္ခၽိန္ (၁, ၀၀၀) ေအာက္မွာေတာ႔၊ အနည္းဆံုး hose (၃) ခုပါဝင္ရန္ လိုအပ္ပါတယ္။ 

fire hydrant ေတြတိုင္းမွာ၊ isolating valve ေတြကို တတ္ဆင္ထားပါတယ္။ hydrant ရဲ႕ connection ဟာ၊ အသံုးၿပဳတဲ႔၊ hose coupling အေပါါ မူတည္သလို၊ hose coupling ဟာလည္း၊ nozzles ရဲ႕ connection type ေတြအေပါါ မူတည္ပါတယ္။ အသံုးမၽားတဲ႔ coupling နဲ႔ connection type ေတြကေတာ႔၊ Nakajama, Machino, John Morris, Nor, ANSI pin, ANSI slotter, French နဲ႔ Storz Type တို႔ၿဖစ္ပါတယ္။

fire nozzles အမၽိဳးအစားေတြကုိ solid bore (or) smooth bore nozzle, single gallonage (or) variable pressure/ variable flow nozzle, adjustable gallonage nozzle, automatic (or) constant pressure nozzle နဲ႔ multi-purpose nozzle ဆိုၿပီး၊ ခြဲၿခားသတ္မွတ္ထားပါတယ္။ nozzle အမၽိဳးအစားေတြ ကြဲၿပားေပမယ္႔၊ မီးၿငိမ္းသတ္ရာမွာ လံုေလာက္တဲ႔ ေရပမာဏကို၊ ထုတ္ေပးနိဳင္ရန္၊ ထုတ္ေပးလိုက္တဲ႔ေရဟာ လိုအပ္တဲ႔ form ဖြဲ႔စည္းပံုအတိုင္းရိွေနေစရန္နဲ႔ မီးေလာင္ေနတဲ႔ေနရာသို႔၊ တိကၽစြာ ေရာက္ရိွသြားေစရန္ ဆိုတဲ႔၊ အေၿခခံအခၽက္ေတြ အားလံုးကေတာ႔ အတူတူပဲၿဖစ္ပါတယ္။ nozzles ေတြမွ ေဆာင္ရြက္ေပးတဲ႔ main function (၃) မၽိဳးကို၊ control flow, provide reach နဲ႔ crate shape ဆိုၿပီး၊ အလြယ္တကူ မွတ္သားနိဳင္ပါတယ္။ nozzle အတြင္းမွ orifice ဟာ၊ ေရရဲ႕ flow ကို control လုပ္သလို၊ ေရရဲ႕ pressure အား၊ velocity အၿဖစ္ေၿပာင္းလဲေပးပါတယ္။


Fig. Multipurpose  nozzle

မီးေလာင္မွဳ အေၿခအေနအပါါမူတည္ၿပီး၊  ေရကို၊ strait steam အေနနဲ႔ အသံုးၿပဳကာ၊ ၿငိမ္းသတ္ရန္လိုအပ္သလို၊ တခါတရံမွာေတာ႔ heat adsorption capability အေနနဲ႔ အပူရိွန္ကိုေလၽွာ႔ခၽရင္းကာ၊ radiant heat protection အၿဖစ္ အပူရိွန္ၿပန္႔ကူးမွဳကို တားဆီးၿပီး၊ ေရကို spray အေနနဲ႔ အသံုးၿပဳကာ၊ ၿငိမ္းသတ္ရန္ လိုအပ္တဲ႔အတြက္၊ ေရရဲ႕ shape သို႔မဟုတ္ ဖြဲ႔စည္းပံု form အား၊ nozzle ေတြမွ ေၿပာင္းလဲေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။ သေဘ္ာေတြမွာေတာ႔ solid bore nozzles သို႔မဟုတ္ jet type nozzles ေတြနဲ႔၊ single gallonage nozzle လို႔ေခါါတဲ႔ spray nozzle သို႔မဟုတ္ fog nozzle ေတြကို၊ အသံုးၿပဳၿခင္းမရိွသလို၊ jet nozzle နဲ႔ spray nozzle အၿဖစ္၊ လိုအပ္သလို ေၿပာင္းလဲသံုးစြဲနိဳင္တဲ႔၊ multi-purpose nozzles ေတြကိုသာ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။

SOLAS regulation, Part 1, Chapter II-2 Construction - Fire protection, fire detection and fire extinction, Part C : Suppression of fire, Regulation 10.2.3.3.1 မွာ၊ 12mm, 16mm နဲ႔ 19mm diameter အရြယ္အစားရိွတဲ႔၊ nozzles ေတြကိုအသံုးၿပဳရန္၊ ၿပဌာန္းထားပါတယ္။ သေဘ္ာရဲ႕ accommodation နဲ႔ service space ေတြမွာ၊ 12mm diameter အရြယ္အစား nozzles ေတြကို အသံုးၿပဳနိဳင္ပါတယ္။ machinery space နဲ႔ exterior location ေတြမွာေတာ႔၊ 12mm diameter ထက္ႀကီးၿပီး၊ 19mm diameter အရြယ္အစား ထက္မပိုတဲ႔ nozzles ေတြကို အသံုးၿပဳနိဳင္ပါတယ္။ 19mm diameter အရြယ္အစားထက္ ပိုမိုႀကီးမားတဲ႔ nozzles ေတြကို၊ အသံုးၿပဳမယ္ဆိုလၽွင္၊ administration ဆိုတဲ႔၊ သေဘ္ာမွတ္ပံုတင္ထားရာနိဳင္ငံမွ၊ ၿပဌာန္းထားတဲ႔ Merchant Shipping Act အရ၊ ဆံုးၿဖတ္ေပးရန္ လိုအပ္ပါတယ္။

'Automatic fire sprinkler system' - မီးစတင္ေလာင္ကၽြမ္းၿခင္းအား၊ သိနိဳင္ေစရန္၊ fire detection system ေတြ တတ္ဆင္ထားသလို၊ မီးစတင္ေလာင္ကၽြမ္းၿခင္းအား၊ သိရိွတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာ fire protection နဲ႔ fire prevention လို႔ေခါါတဲ႔၊ မီးၿငိမ္းသတ္ၿခင္း တနည္းအားၿဖင္႔ fire fighting ကို၊ အခၽိန္နဲ႔ တေၿပးညီေဆာင္ရြက္နိဳင္မွသာ၊ ဆံုးရံွဳးပၽက္စီးမွဳအား၊ ေလၽွာ႔ခၽနိဳင္မွာ ၿဖစ္ပါတယ္။ မီးေလာင္ၿခင္းအား ခၽက္ၿခင္းသိရိွေပမယ္႔ fire main system မွ၊ 'ေရ' ကို အသံုးၿပဳကာ ၿငိမ္းသတ္ၿခင္းနဲ႔ foam, CO2 အစရိွတဲ႔ extinguishing system ေတြ အသံုးၿပဳကာ ၿငိမ္းသတ္ၿခင္းတို႔ကို၊ ေဆာင္ရြက္ရာမွာ စနစ္တကၽ fire plan ေရးဆြဲထားေပမယ္႔၊ မီးၿငိမ္းသတ္တဲ႔ fire squid ေတြရဲ႕ တုန္႔ၿပန္ အေရးယူေဆာင္ရြက္မွဳ response ေနွးေကြးကၽန္႔ႀကာတတ္ၿခင္း၊ FFA ဆိုတဲ႔ fire fighting appliances ေတြကို၊ ရုတ္တရက္ အသံုးမၿပဳနိဳင္ၿခင္း၊ အစရိွတဲ႔ အၿဖစ္အပၽက္၊ အေႀကာင္းအရာေတြ ေပါါေပါက္တတ္ပါတယ္။

ဆံုးရံွဳးပၽက္စီးမွဳအတိုင္းအတာကို၊ ေလၽွာ႔ခၽနိဳင္ရန္ တနည္းအားၿဖင္႔ မီးစတင္ေလာင္ကၽြမ္းၿခင္းအား၊ သိရိွတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္တည္း  အခၽိန္နဲ႔ တေၿပးညီ မီးၿငိမ္းသတ္မွဳ ေဆာင္ရြက္နိဳင္ရန္၊ အလိုအေလၽွာက္ မီးၿငိမ္းသတ္ေပးနိဳင္တဲ႔ fire sprinkler system ေတြကို၊ sensitive areas ဆိုတဲ႔၊ မီးေလာင္မွဳ၊ အလြယ္တကူ ေပါါေပါက္နိဳင္တဲ႔ ေနရာေတြမွာ၊ တတ္ဆင္ အသံုးၿပဳႀကပါတယ္။ ေယဘုယၽအားၿဖင္႔ fire sprinkler system ေတြကို၊ accommodation areas ေတြ၊ machinery spaces ေတြ၊ forecastle မွ၊ bosun store ကဲ႔သို႔ area ေတြနဲ႔ paint store area ေတြမွာ အသံုးၿပဳပါတယ္။

automatic fire sprinkler system မွာ၊ pressure water tank မွတဆင္႔၊ အလိုရိွတဲ႔ compartments ေတြအထိ ေရကို piping ေတြသြယ္တန္းကာ၊ sprinkler heads ေတြတတ္ဆင္ၿပီး၊ မီးၿငိမ္းသတ္ပါတယ္။ water tank ရဲ႕တဝက္ေလာက္အထိ၊ fresh water ကိုၿဖည္႔သြင္းထားၿပီး၊  compressed air ကိုလည္း pressure တန္ဘိုးတခု ရရိွလာသည္အထိ၊ ၿဖည္႔သြင္းထာပါတယ္။ အေဝးဆံုး ဒါမွမဟုတ္ အၿမင္႔ဆံုးေနရာမွာ တတ္ဆင္ထားတဲ႔၊ sprinkler head အထိ၊ ေရလံုေလာက္စြာ ေပးပို႔နိဳင္ရန္၊ pressure tank မွာ၊ 4.8 bar ထက္ မေလၽွာ႔နည္းတဲ႔ pressurized တန္ဘိုးတခုရိွေနဖို႔၊ လိုအပ္ပါတယ္။

 

Fig. Automatic fire sprinkler system

sprinkler heads ေတြကို တတ္ဆင္ေနရာခၽထားရာမွာ၊ area ေတြအလိုက္၊ section ေတြခြဲၿခားသတ္မွတ္ထားၿပီး၊ section တိုင္းအတြက္၊ alarm system ေတြကို၊ ခြဲၿခားတတ္ဆင္ထားပါတယ္။ sprinkler heads ေတြကို တတ္ဆင္ရာမွာ section တခုအတြက္ sprinkler heads အရည္အတြက္ အလံုး (၂၀၀) ထက္ပိုၿပီး၊ အသံုးမၿပဳရန္ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ sprinkler heads ေတြမွာ၊ quartzoid bulbs ေတြပါဝင္ၿပီး၊ မီးေလာင္တဲ႔အခါ၊ compartment ရဲ႕၊ အပူခၽိန္ၿမင္႔တက္လာသလို၊ သတ္မွတ္ထားတဲ႔ limit သို႔ေရာက္ရိွသြားခၽိန္မွာ quartzoid bulb ဟာ၊ ကြဲထြက္သြားၿပီး၊ sprinkler head မွတဆင္႔ ေရကို စတင္ၿဖန္းပက္ပါတယ္။


Fig. Sprinkler head 

quartzoid bulbs ေတြရဲ႕၊ temperature limit ကို၊ colour code ၿဖင္႔ခြဲၿခားသတ္မွတ္ထားပါတယ္။ အနီေရာင္ bulb ရဲ႕ temperature limit ဟာ၊ 68 deg C, အဝါရာင္ bulb ရဲ႕ temperature limit ဟာ၊ 80 deg C နဲ႔ အစိမ္းေရာင္ bulb ရဲ႕ temperature limit ဟာ၊ 93 deg C ၿဖစ္ပါတယ္။ SOLAS Regulation အရ တတ္ဆင္အသံုးၿပဳတဲ႔ sprinkler head တလံုးၿခင္းဟာ၊ ၁၆ စတုရန္းမီတာ ဧရိယာပမာဏကို၊ တမိနစ္မွာ ေရပမာဏ ၅ လီတာနံွဳးနဲ႔ ၿဖန္းပက္နိဳင္ရန္  သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

sprinkler head ကို၊ semicircular ပံုသဏ႖န္ရိွတဲ႔၊ quartzoid bulb မွဖံုးအုပ္ထားပါတယ္။ bulb ထဲမွာ၊ expandable liquid တမၽိဳးကို ထည္႔သြင္းထားၿပီး၊ deflector plate ၿဖင္႔တြဲဆက္ကာ၊ တတ္ဆင္ထားၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။ sprinkler head ေတြမွာ၊ corrosion မၿဖစ္ေပါါေစရန္ fresh water ကိုသာ အသံုးၿပဳသင္႔ပါတယ္။ အကယ္၍ pipeline ထဲက၊ pressure ကၽဆင္းသြားခဲ႔လၽွင္၊ pressure ကၽဆင္းသြားတဲ႔ section အတြက္ alarm အေနနဲ႔၊ အသိေပးေဖာ္ၿပမွာၿဖစ္သလို၊ pressure tank ထဲမွာ ေရကုန္သြားတဲ႔အခါ၊ sea water pump မွတဆင္႔ ၿဖည္႔သြင္းရန္၊ sea water pump ကိုလည္း၊ ထည္႔သြင္း တတ္ဆင္ထားေလ့ရိွပါတယ္။


Reference and image credit to : http://www.engarena.com/, http://soniachou.en.ecplaza.net., General Engineering Knowledge by H.D McGeorge, SOLAS Regulations., The Design and Layout of Fire Sprinkler Systems By Bromann, M, Oxfordshire: CRC Publications, 2nd edition, 2001,

Remark : All publications and images herein this website are for use of educational purpose only. The owner of this web site is not responsible for the consequences in case of violation to copyright, trademark, patent or other intellectual property rights of any third party.   

No comments:

Post a Comment