ပင္လယ္ၿပင္ညစ္ညမ္းမွဳလို႕ေခါါတဲ႕ Pollution at Sea ဟာ သဘာဝပါတ္ဝန္းကၽင္ညစ္ညမ္းမွဳရဲ႕ အစိတ္ အပိုင္းတခုၿဖစ္ၿပီး၊ အခုအခါအေလးအနက္ေၿပာဆိုေဆြးေနြးလာတဲ႕ အေႀကာင္းအရာတစ္ခုလဲၿဖစ္ပါတယ္။
sewage၊ food waste စတဲ႕ waste အမၽိဳးမၽိဳး၊ ဆီအညစ္အေကၽး sludge၊ နဲ႕ အမိွဳက္သရိုက္ေတြ အပါ အဝင္၊ ေဘးထြက္ပစၥည္းေတြနဲ႕ စြန္႕ၿပစ္ပစၥည္းေတြကို သေဘ္ာေမာင္းနွင္ခုတ္ေမာင္းစဥ္မွာ ပင္လယ္ၿပင္ အတြင္းသို႕၊ စြန္႕ၿပစ္ၿခင္းေႀကာင္႕ ပင္လယ္ၿပင္ညစ္ညမ္းမွဳကိုၿဖစ္ေစနိဳင္ပါတယ္။
ေဘးထြက္ပစၥည္းေတြနဲ႕ စြန္႕ၿပစ္ပစၥည္းေတြကို အမၽိဳးအစားခြဲၿခားၿပီး၊ သေဘ္ာေပါါမွာတင္သိမ္းဆည္းကာ Next Call Port လို႕ေခါါတဲ႕၊ ေနာက္ထပ္ဆိုက္ကပ္မယ္႕ ဆိပ္ကမ္းေရာက္မွ၊ ကမ္းေၿခရိွအဖြဲ႕အစည္းမၽားသို႕ လြဲေၿပာင္းေပးၿခင္းၿဖင္႕၊ စြန္႕ပစ္ၿခင္းကိုေဆာင္ရြက္နိဳင္ေပမယ္႕၊ သေဘ္ာဟာ ပင္လယ္ထဲမွာ ရက္ အေတာ္ႀကာ သြားလာခုတ္ေမာင္းေနရၿပီး၊ ေနာက္ထပ္ဆိုက္ကပ္မယ္႕ ဆိပ္ကမ္းဟာ ခရီးေဝးလြန္းတဲ႕အခါ၊ သိမ္းဆည္းထားရၿခင္းဟာ မီးေဘးအနၱရာယ္၊ အနံ႕အသက္ဆိုး၊ ပါတ္ဝန္းကၽင္သန္႕ရွင္းေရး၊ အဆိတ္ အေတာက္ၿဖစ္မွဳ စတဲ႕ အခၽက္အလက္မၽားအၿပင္၊ LO purifier, FO purifier နဲ႕ DO purifier စတဲ႕ ဆီသန္႕စင္စက္ေတြက သန္႕စင္ရင္းစြန္႕ထုတ္ပစ္တဲ႕ sludge ေတြကို သိုေလွာင္သိမ္းဆည္းတဲ႕ tank ေတြရဲ႕ capacity စတဲ႕ အခက္အခဲေတြရိွလာမွာၿဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီအခါ ေဘးထြက္ပစၥည္းေတြနဲ႕ စြန္႕ၿပစ္ပစၥည္းေတြကို အၿခားနည္းလမ္းတခုအေနနဲ႕၊ သေဘ္ာေပါါမွာတင္ မီးရိွဳ႕ဖၽက္ဆီးၿပစ္ဖို႕အတြက္ incinerator လို႕ေခါါတဲ႕ မီးရိွဳ႕စက္ကို တတ္ဆင္အသံုးၿပဳႀကရပါေတာ႕တယ္။
Fig. Incinerator
တတ္ဆင္အသံုးၿပဳတဲ႕ Incinerator ေတြဟာ၊ IMO ကၿပဌာန္းထားေသာ၊ MARPOL 73/78 – ANNEX VI, Standards/Certification Related to Shipboard Incineration of Waste ဆိုတဲ႕ Regulation နဲ႕ ကိုက္ညီရမွာၿဖစ္ၿပီး၊ Under Article 6 of the 1997 Protocol အရ၊ Regulation 16(4) အေနနဲ႕ သေဘ္ာေပါါမွာ incinerator ကိုအသံုးၿပဳၿပီး မီးရိွဳ႕ဖၽက္ဆီးၿခင္းမၿပဳလုပ္ရတဲ႕ ေဘးထြက္ပစၥည္းေတြ နဲ႕ စြန္႕ၿပစ္ပစၥည္းေတြကိုသတ္မွတ္ထားပါတယ္။
ကုန္သြယ္ေရေႀကာင္းေလာကအတြက္၊ မူလၿပဌာန္းထားတဲ႕ Regulations ဆိုတဲ႕ နည္းဥပေဒေတြမွာ၊ Annex ဆိုတဲ႕ၿဖည္႕စြက္ခၽက္ေတ ြထပ္မံေပါင္းစပ္ရင္း၊ အမွန္တကယ္လိုက္နာၿခင္းရိွမရိွကို၊ ပံုမွန္စစ္ေဆး ၿခင္း၊ ေရွာင္တခင္စစ္ေဆးၿခင္း အစရိွတာေတြနဲ႕၊ ပိုမိုတင္းကၽပ္စြာေဆာင္ရြက္လာတာကိုလည္း သတိထားမိ ပါတယ္။
မီးရိွဳ႕ဖၽက္ဆီးၿခင္းမၿပဳလုပ္ရတဲ႕ ေဘးထြက္ပစၥည္းေတြ နဲ႕ စြန္႕ၿပစ္ပစၥည္းေတြကေတာ႔ ၁။ MARPOL 73/78 Annex I, II and III မွာၿပဌာန္းထားတဲ႕ cargo residues including related contaminated packaging မၽား
၂။ Poly-chlorinated Biphenyls (PCB’s) ဆိုတဲ႕ organic ပလတ္စတစ္ပစၥည္းမၽား
၃။ MARPOL 73/78 Annex V, အရၿပဌာန္းထားတဲ႕ containing more than traces of heavy metals ဆိုတဲ႕ garbage အမိွဳက္သရိုက္မၽားနဲ႕
၄။ halogen compounds ေတြပါဝင္တဲ႕ refined petroleum products မၽားၿဖစ္ပါတယ္။
Construction
incinerator ေတြရဲ႕ကိုယ္ထည္မွာ waste ေတြကိုထည္႕သြင္းဖို႕၊ vertical cylindrical chamber ပါၿပီး၊ chamber ရဲ႕အေပါါဖက္မွာေတာ႕ funnel shape ပံုစံတည္ေဆာက္ထားတဲ႕၊ chimney လို႕ေခါါတဲ႕၊ မီးခိုးေခါင္းတိုင္ပါဝင္ပါတယ္။
အေဆာက္အဦေတြမွာ chimney ဆိုတဲ႕မီးခိုးေခါင္းတိုင္တတ္ဆင္အသံုးၿပဳၿခင္းကို၊ ဥေရာပေၿမာက္ပိုင္းေဒ သေတြမွာ ၁၂ ရာစု ေလာက္ကတည္းက စတင္အသံုးၿပဳခဲ႕တာၿဖစ္ၿပီး၊ သမိုင္းအေထာက္အထားအရ ေအဒီ ၁၁၈၅ ခုနွစ္မွာအသံုးၿပဳခဲ႕တဲ႕ chimney ကို အဂ္လန္ကၽြန္း Yorkshire ေယာက္ခ္႕ရိွဳင္းရားနယ္က Conisborough ဆိုတဲ႕ၿမိဳ႕ေလးမွာ ေတြ႕နိဳင္ပါေသးတယ္။ Renascence ၿပန္လည္ ဆန္းသစ္ ၿခင္းေခါတ္ အလြန္မွာ၊ James Watt ရဲ႕ ေရေနြးေငြ႕ အင္ဂၽင္ကစလို႕စက္မွဳေတာ္လွန္ေရးေပါါေပါက္လာၿပီး၊ ၁၈ ရာစုေနွာင္းပိုင္းမွ စတင္ကာ၊ စက္ရံု အလုပ္ရံုေတြမွာ industrial chimney ေတြကို တတ္ဆင္အသံုးၿပဳ လာႀကပါတယ္။
မီးေလာင္ကၽြမ္းၿခင္းေႀကာင္႕ၿဖစ္ေပါါလာတဲ႕ flue gas ေတြကို၊ အၿပင္ဘက္ ေလထုအတြင္းသို႕၊ စြန္႕ထုတ္ တဲ႕အခါ၊ gas flow ေကာင္းေစဖို႕ vertical ဆိုတဲ႕ ေထာင္လၽွက္ပံုစံ သို႕မဟုတ္ near as possible to vertical အနီးစပ္ဆံုး ေထာင္လၽွက္ပံုစံရရိွေအာင္တည္ ေဆာက္ရပါတယ္။
cylindrical chamber ဟာ oil fired boiler မွ furnace ေတြလို၊ refractory materials ေတြကို အသံုးၿပဳ ကာ တည္ေဆာက္ထားတာၿဖစ္ၿပီး၊ မီးေလာင္ကၽြမ္းၿခင္းေႀကာင္႕ၿဖစ္ေပါါလာမယ္႕ temperature ဟာ oil fired boiler ေတြရဲ႕ furnace မွာမီးထိုးတဲ႕အခါ၊ ၿဖစ္ေပါါလာမယ္႕ temperature ထက္ပိုမၽား ပါတယ္။
oil fired steam boiler ေတြမွာ မီးထိုးတဲ႕အခါ၊ steam pressure ေပါါမူတည္လို႕၊ control လုပ္ၿခင္း နဲ႕ thermal oil heater ေတြမွာ thermal oil temperature ကို control လုပ္ၿခင္းမၽားကဲ႕သို႕၊ incinerator မွာေတာ႕ furnace ရဲ႕ thermostat ကိုအသံုးၿပဳကာ control လုပ္ပါတယ္။ oil fired boiler ေတြကဲ႕သို႕ FD forced draft fan ကိုလည္း တတ္ဆင္ထားပါတယ္။
FD fan တတ္ဆင္ထားၿပီး၊ rotating shaft ကိုအသံုးၿပဳကာ blade ေတြကိုလွည္႕ပတ္ေပးၿခင္း ၿဖင္႕၊ မီးေလာင္ကၽြမ္းမွဳကို ပိုမိုလၽွင္ၿမန္ေစၿပီး၊ incomplete combustion ဆိုတဲ႕ waste ေတြတဝက္ တပၽက္ေလာင္ကၽြမ္း ၿခင္းကိုလည္း တားဆီးေပးပါတယ္။
မီးေလာင္ကၽြမ္းရာမွ ရရိွလာတဲ႕ ၿပာ ssh ေတြဟာ chamber ရဲ႕ေအာက္ေၿခက hopper ထဲကို ကၽဆင္း သြားၿပီး၊ ေလာင္ကၽြမ္းမွဳၿပီးဆံုးတဲ႕အခါ၊ hopper တံခါးကိုဖြင္႕ကာထုတ္ယူနိဳင္ပါတယ္။ solid waste ေတြကို ထည္႕တဲ႕ တံခါးကိုေတာ႕ pneumatically or electrically limit switch တတ္ဆင္ထားၿပီး၊ တံခါးဖြင္႕ လိုက္တာနဲ႕ FD fan နဲ႕ burner ကိုအလိုအေလၽွာက္ရပ္တန္႕သြားေစဖို႕စီမံထားပါတယ္။
ဒါေပမယ္႕ ၿပာေတြ အကုန္လံုး ကို၊ collect လုပ္နိဳင္တာေတာ႕မဟုတ္ပါဘူး။ ၿပာ တခၽိဳ႕တေလဟာ forced air နဲ႕အတူ၊ chimney ထဲကို smoke မီးခိုးေတြနဲ႕ အတူ ေရာေနွာပါဝင္သြားပါတယ္။ ေရာေနွာ ပါဝင္သြားတဲ႕ ash ေတြကို၊ char eliminator ကိုအသံုးၿပဳၿပီး filtering စစ္ယူပါတယ္။ အတြင္းဘက္က burning process ကုိႀကည္႕နိုင္ေအာင္ sight glass တစ္ခုကိုလည္း၊ တတ္ဆင္ထားပါတယ္။
Working and Disposing
solid waste ေတြကို chamber ထဲကို၊ တံခါးကတဆင္႕တိုက္ရိုက္ထည္႕ၿပီး၊ combustion ေကာင္းေစဖို႕ အလြွာလိုက္ဖြကာထည္႕ရပါတယ္။ engine room မွာ ဆီသုတ္တဲ႕ ဂၽြတ္စလို႕ေခါါတဲ႕ အဝတ္စုတ္ rags ေတြ တနည္းအားၿဖင္႕ oily rags ေတြကိုလည္း၊ solid Waste အၿဖစ္သတ္မွတ္ပါတယ္။
sludge ေတြနဲ႕ waste oil ေတြကိုေတာ႕၊ သီးသန္႕အပူေပးၿပီးမွသာ combustion chamber ထဲကိုေပး
ပို႕ၿပီးေလာင္ကၽြမ္းေစပါတယ္။ purifier ေတြက Sludge ေတြအပါအဝင္၊ အေႀကာင္းအမၽိဳးမၽိဳးေႀကာင္႕၊ ၿဖစ္ေပါါလာတဲ႕ waste oil ေတြကို၊ sludge tank ဒါမွမဟုတ္ waste oil tank သို႕ေပးပို႕ၿပီး၊ စုေဆာင္း ထားပါတယ္။ sludge နဲ႕ waste oil ေတြထဲမွာေရေတြလဲ ေရာေနွာပါဝင္ေနတတ္ၿပီး၊ အပူေပးတဲ႕အခါ၊ condensate ၿဖစ္လို႕ ေရေတြထြက္လာေလ႕ရိွပါတယ္။
waste oil tank ထဲကေရေတြကို ပံုမွန္ ေဖာက္ခၽၿခင္း drain လုပ္ေပးရၿပီး၊ အဲဒီေရေတြကို bilge holding tank ထဲမွာစုေဆာင္းထားရပါတယ္။ bilge holding tank ထဲက ေရေတြဟာ oily water ေတြၿဖစ္တာမို႕ oily water separator နဲ႕ စစ္ထုတ္ကာ ဆီပါဝင္မွဳ 15 ppm (pulse per million) ထက္ေလၽွာ႕နည္းမွသာ ပင္လယ္ၿပင္ထဲကို စြန္႕ၿပစ္ရပါတယ္။
sludge နဲ႕ waste oil တနည္းအားၿဖင္႕ oily waste ေတြကို သတ္မွတ္ထားတဲ႕ temperature ေရာက္သည္ အထိ အပူေပးကာ၊ solid waste ေတြေလာင္ကၽြမ္းေနစဥ္၊ chamber ထဲသို႕ေပးပို႕ကာ ေလာင္ကၽြမ္းေစ ပါတယ္။ incinerator မွာ၊ oil fired boiler ေတြလို မီးစတင္ေလာင္ကၽြမ္းေစဖို႕၊ burner မွတဆင္႕ မီးေမြွးေပးတဲ႕ ignition system နဲ႕ fuel supply system တို႕ပါဝင္ေပမယ္႕၊ solid waste ေတြ မီး စတင္ေလာင္ ကၽြမ္းတာနဲ႕ burner ဟာ သတ္မွတ္ထားတဲ႕ မီးမထိုးေပးေတာ႕ပဲ၊ သူ႕ဘာသာ ဆက္လက္ေလာင္ကၽြမ္းေစပါတယ္။
steam boiler ေတြမွာ safety valve တတ္ဆင္ထားသလို၊ incinerator မွာေတာ႕ flue gas high temperature sensor တတ္ဆင္ထားကာ၊ temperature setting ကိုေရာက္တာနဲ႕ force draft fan ကို ရပ္ပစ္ၿခင္းၿဖင္႕ combustion ကိုရပ္ကာ၊ incinerator over heating ၿဖစ္ၿခင္းမွ ကာကြယ္ထား တဲ႕ အေႀကာင္းနဲ႕၊ flue gas high temperature setting ကိုေယဘုယၽအားၿဖင္႕ ၃၅၀ ဒီဂရီ စင္တီဂရိတ္ ကေန ၃၈၀ ဒီဂရီ စင္တီဂရိတ္ ခန္႕ထားရိွေႀကာင္း မွတ္သား မိသေလာက္ေရးခဲ႕ပါတယ္ခင္ဗၽား။
ပံုကို Google ကေနရွာေဖြကူးယူပါတယ္။
Post credit to : ဦးရီးထြန္း http://myanmarengineer.org/
No comments:
Post a Comment